Glycemische index rijst


Glycemische last, omdat de gi uitgaat van gemiddelden bij blootstelling aan 50 gram van een bepaald voedingsmiddel is het lastig om deze maat praktisch toe te passen. Daarom kan ook gebruik worden gemaakt van de glycemische last (gl in het Engels glycemic load. Bij de glycemische last wordt zowel rekening gehouden met de hoeveelheid koolhydraten in een product als hoeveel iemand van een product eet. De gl is als volgt te berekenen: GL(hoeveelheid koolhydraat in een portie * gi 100. Een hoge glycemische last is groter of gelijk aan 20; een lage gl is kleiner of gelijk aan. Ook de gl kan worden ingeschat voor een maaltijd of complete voeding door het gemiddelde van de gi van alle onderdelen van de maaltijd te vermenigvuldigen met de totale hoeveelheid koolhydraten in de maaltijd/voeding.

maken wordt een gewogen gemiddelde genomen van de gi van alle producten waaruit de maaltijd bestaat. Indeling van producten naar glycemische index. Over het algemeen worden voedingsmiddelen ingedeeld in de volgende categorieën: Lage glycemische index (minder dan 55 onder andere peulvruchten, pasta, zuivel, bepaalde soorten fruit als appels en sinaasappels. Matige glycemische index (tussen de 55 en 70 onder andere couscous, muesli, bepaalde soorten fruit als mango en ananas. Hoge glycemische index (meer dan 70 onder andere aardappelen, wit, bruin en volkoren tarwebrood, bewerkte graanproducten, rijst. Deze indeling is gebaseerd op Australische en noord-Amerikaanse gegevens. De samenstelling van volkorenbrood in deze landen wijkt af van de nederlandse. Doordat de samenstelling anders is kan de gi verschillen, maar dat is nooit goed onderzocht.

De verhouding tussen deze 2 metingen bepaalt de gi-waarde (A/B 100). De gi van glucose is 100. Bij eten met een hoge gi ligt de gi rond de 70 nagels of hoger. Een lage gi is een gi van minder dan. Van elk product kan de gi worden bepaald, maar hoe hoog die waarde is hangt van vele factoren af, zoals: de bereidingswijze: de gi van gekookte aardappelen is 78, maar die van frites en gebakken aardappelen ongeveer. Hoe lang een product wordt baby gekookt of gebakken. Op welke temperatuur het wordt klaargemaakt. Bij fruit hoever het gerijpt. De snelheid waarmee iemands maag leeg raakt. De snelheid van de darmwerking.

Glycemische index lijst - voeding en gezondheid


Omschrijving, de glycemische index (GI) geeft een inschatting voor de snelheid waarmee de bloedsuikerspiegel stijgt als iemand koolhydraten heeft gegeten. Koolhydraten die snel worden afgebroken tijdens de spijsvertering en hun glucose snel afgeven in de bloedbaan hebben een hoge glycemische index, terwijl koolhydraten die langzaam afbreken en hun glucose geleidelijk aan het bloed afgeven een lage glycemische index hebben. Als 2 producten worden gegeten waarin evenveel koolhydraten zitten, kan bij het ene product sneller meer glucose in het bloed komen dan bij het andere. De zogenaamde glycemische respons verschilt. Daarom wordt alvleesklier ook wel gesproken over snelle en langzame koolhydraten. Glycemische index bepalen, de gi van een product wordt als volgt bepaald: de stijging van het bloedsuikergehalte na het eten van 50 gram koolhydraten van een product (A) wordt vergeleken met de stijging van bloedsuikergehalte na het eten van witbrood of glucose (B) door dezelfde. De stijging van het bloedsuikergehalte wordt gedurende 2 uur gevolgd. Vervolgens worden de metingen van a en B met elkaar vergeleken.

Alle Accessoires voor de samsung Galaxy S4 deep


Probeer van de voedingsmiddelen die je graag wilt eten een versie te vinden met goede koolhydraten. Witbrood, vers geperst sap. Bewerkt sap uit de supermarkt en verse groente en fruit. Groente en fruit uit blik. Lijkt het je lastig een dagmenu samen te stellen? Kijk dan hieronder voor een voorbeeld van een dag uit de weekplanner van fase 2: Ontbijt verse grapefruit 1 snee geroosterd volkorenbrood met 30 g gesneden magere cheddar (onder de grill tot de kaas smelt). Tussendoortje 120 ml magere, suikervrije yoghurt Lunch Salade van de chef ( 30 g kalkoen- of kipfilet, 30 gr rosbief en 30 g magere kaas op gemengde sla) 2 eetlepels balsamicovinaigrette of kant en klare dressing die weinig suiker bevat Middagsnack 1 kleine Granny Smith. In deze fase spreek je niet meer van een dieet, maar van een leefwijze. Een leefwijze waarbij je alles kunt eten wat je wilt, zonder de regels van het south beach dieet uit het oog te verliezen.

Dessert Limoen-ricottacrème, bron: Het south beach dieet, Arthur Agatston, 2004. Fase 2, na twee weken de strenge fase 1 te hebben gevolgd, kun je naar fase. Dit is overigens geen ervaringen wond verplichting. Het is geen probleem de eerste fase te verlengen. Deze fase is echter geen geschikt voedingspatroon om gedurende lange tijd te volgen. In fase twee komt het voor een groot gedeelte op je eigen oplettendheid en creativiteit aan. In deze fase ga je namelijk weer geleidelijk koolhydraatrijke producten toevoegen.

Uiteraard kies je eerst voor voedingsmiddelen met een lage score op de glycemische index. Denk bijvoorbeeld aan fruit, volkorenbrood en zilvervliesrijst. Begin met 1 portie per dag en dan nog bijvoorkeur bij de avondmaaltijd. Zelf moet je in de gaten houden hoe je op deze voedingmiddelen reageert. Blijf je nog afvallen, dan heb je het goed gedaan, is dit niet het geval dan zijn er teveel koolhydraten toegevoegd en zul je een stapje terug moeten doen.

Allrecipes Nederland on Yummly

Bekijk dan hier een voorbeeld van een dagmenu uit de weekplanner van fase 1, zoals je deze kunt vinden in het boek: Ontbijt 180 ml tomatensap, roereieren met verse kruiden en champignons 2 dunne plakken Engelse bacon of 3 plakjes mager ontbijtspek. Cafeïnevrije koffie of cafeïnevrije thee, eventueel met magere melk en zoetstof. Tussendoortje 1 stuk magere 20 of 30 kaas (ca. Lunch, signaal caesarsalade (zonder croutons) met kip 2 eetlepels kant en klare caesardressing. Magere cottage cheese met 100 g gesneden tomaat en komkommer. Diner, tilapiafilet gebakken in een beetje olijfolie. Geroosterde groenten uit de oven (zie recept). Rucolasalade 2 eetlepels balsamicovinaigrette (zie recept boek) of kant en klare dressing die weinig suiker bevat.

Bijverdienen van thuis uit een extra inkomen

Mager vlees en schoonmaken magere vleeswaren, kip en gevogelte zonder vel, zuivel: 125 ml karnemelk, magere melk of vetarme yoghurt per dag. Kaas: alle 20 en 30 kazen, cottage cheese, ricotta. Ei en soja: onbeperkt eieren en tofu. Noten met mate: 15 cashewnoten of 30 pistachenootjes per dag. Olijfolie, zonnebloemolie, arachide-olie en koolzaadolie, alle kruiden zonder suiker, zoetstof (Natrena). Niet toegestaan: Fruit, vruchtensap, snoep en andere zoetigheid. Brood, rijst, pasta, aardappelen, maïs, bietjes en worteltjes. Vet vlees en volvette zuivelproducten. Benieuwd hoe een south beach dieet dag in fase 1 eruit ziet?

Een tussendoortje in de ochtend en in de middag (bijvoorbeeld een stukje magere kaas) wordt dan ook aanbevolen. Ook is het belangrijk de avondmaaltijd af te sluiten met een dessert. Dit lunch geeft een vol en voldaan gevoel. Al snel merk je in fase 1 dat de zoete trek verdwijnt en het gewichtsverlies begint. Een teken dat de insulineresistentie verdwijnt. Het vermoeide gevoel dat bij veel mensen optreed na een maaltijd met veel foute koolhydraten hoort ook tot het verleden. Wat mag je eten in de eerste fase? Groente en groentesap (niet alle soorten). Alle soorten vis en schaaldieren (vooral de vette soorten.

Brandend maagzuur - praktijk voor natuurgeneeskunde

Fase 1, bij het south beach dieet is de eerste fase de strengste periode die twee weken duurt. Deze fase is erop gericht de bloedsuikerspiegel weer stabiel te maken. Dit bereik je door voedingsmiddelen te eten die een lage score op de glycemische index hebben. Denk hierbij vooral aan verse groente, nieren ook de leveranciers van belangrijke voedingsstoffen zoals vezels, vitaminen en mineralen. De meeste soorten kunnen onbeperkt gegeten worden. Daarnaast kun je kiezen uit eiwitrijke producten zoals vlees, vis, eieren en magere kaassoorten. Wist u dat?.Er al meer dan 150.000 southBeach boeken zijn verkocht in Nederland! Neem in deze eerste fase ruime porties die de honger stillen. Het dieet heeft weinig kans van slagen als je voortdurend een hongergevoel hebt.

Glycemische index rijst
Rated 4/5 based on 689 reviews